...di sini bermula segalanya...

my life as a doctor-to-be..

Monday, July 18, 2011

oh my dad

hmm
dah nak dekat sebulan duduk kat malaysia
apa yang saya buat kat umah?
majority nya buat benda sia2 je
benda2 lagha cam main game,tengok tv,tidur,makan etc

dan selama sebulan nih juga saya mendengar pelbagai plan "bisnes" abah saya
hari nih kata nak buat landscape maintenance,
esoknya plak nak buat bienes jual makanan,
lusa plak nak buat bisnes cat2 umah
tula plak...
haiiii

abah,aqis x kisah abah nak buat apa ngan duit yang melimpah-limpah dalam bank tuh
its ur money
kalo aqis nasihat pon kena tengking balik
"mind ur own business!" abah cakap
tapi aqis harap abah x membazir n kena tipu ngan macam2 jenis orang zaman sekarang nih
dah berlonggok mesin2 kat umah tuh
guna nya sekali dua je..huhu

aqis doakan segala perancangan abah berjalan lancar tanpa sebarang masalah
hanya doa saja yang aqis boleh harapkan sekarang..



p/s: yang stress mendengar plan business abah yang berubah-ubah setiap hari..=_="

8 comments:

  1. maafkan aqis kalo aqis lukakan hati abah ngan entry nih..xtaw nak luah kat mana lagi

    sedih rasa bila kena tengking..T_T

    ReplyDelete
  2. Well aqis. itulah kebenarannya. Angah pun malas nak campur dalam idea2 dan plan2 abah tu. Lagi2 melibatkan orang lain macam mertua angah. Takut benda ok jadi tak ok kelak sebab angah sendiri tau abah punya plan berubah2. Angah minat bisnes, tp plan angah hanya satu. Bila satu berjaya baru angah akan fikir untuk majukan. Cuma buat masa ni modal angah kecil tp insyaAllah angah akan berbisnes jugak one day.

    Dulupun angah penah kena tengking, itulah abah. Kita tak boleh masuk dalam dunia dia. Cuma kita doakan abah tak kena tipu lagi dengan orang luar. Dunia ini makin mencabar.

    ReplyDelete
  3. Pernah sekali angah terasa hati dgn abah. (Harap abah tak baca komen ni). Hal ni berlaku tahun lepas. Pada saat dan masa itu bgmz memang tersangat sengkek. Hidup di sini tidak seperti di Malaysia. Brg di sini sgt mahal. Sebab itu ramai rakyat di sini merempat.

    Pada hari itu bgmz takde duit, cukup2 ada Peso 60 (RM3.80 lebih kurang) dalam walet. Gaji lagi seminggu. Dan pada masa itu jgk abah call bgmz,dgn nada tinggi dan serius (aqispun tau kan nada abah camne) tanya bgmz bila nk byr rumah abah tu. Bgmz ingat semua tu, bgmz pasti akan bayar, tp sekarang ini hidup bgmzpun masih tak terurus. Bgmz bukan keje pegawai tinggi kat luar negara ni yang bergaji ribuan ringgit. Bgmz akan bayar juga bila keadaan ekonomi bgmz ini mengizinkan.

    Pada saat itu bgmz terfikir, abah dah takde duit sgt ke. Bukan abah dah dapat ratusan ribu ringgit. Hanya air mata je yg teman bgmz time tu. Apa salahnya beri sedikit peluang untuk ANAK bernafas. Bgmz simpan sedih tu. Bgmz tetap tunjukkan kegembiraan kt kak nor n anis malah diblog bgmz sendiri semua cerita gembira. Apa guna jadi ketua keluarga kalau xdpt nk jaga keluarga sendiri dan terus bersedihkan.

    Tau tak sape yang tolong bgmz masa dalam keperitan tu, mertua bgmz. Mereka juga hidup susah tetapi mereka memahami kesusahan menantu dia, atau mungkin anak mereka. Mereka sanggup hantar duit ke sini untuk belanja makan di negara yang mahal ni. Walaupun sedikit tapi cukuplah sementara dapat gaji. Bgmz sangat bersyukur dapat mertua yg memahami.

    Bgmz tak salahkan abah, mungkin abah tidak memahami situasi anaknya. Mungkin abah fikir dunia ini adalah mudah bagi abah. Bgmz sayangkan abah dan sangat sayangkan mak. Ingin peluk mak erat-erat tapi abah mungkin kurang.

    Harapan bgmz, satu hari nanti abah akan lebih memahami anak-anaknya.

    Luahan hati,
    Angah

    ReplyDelete
  4. ehe..leh bt 1 entry baru nih..panjang bebenor..:)
    abah paham anak2nya
    just xpandai nak tunjukkan
    abgmuaz jgn bandingkan keluarga sensiri ngn keluarga mentua
    keluarga sendiri tetap keluarga sendiri kan
    just my opinion..no offense kay
    syg mak abah jugak!>_<

    ReplyDelete
  5. Eh, tak bandingkan Aqis. Angah cuma meluahkan hati kat topik Abah ni. hehe~> Ya, family kita tetap family kita, i never regret about that. Love them so much. ;)

    ReplyDelete
  6. mungkin kita sendiri tak betul2 memahami abah..tak boleh expect abah memahami 8org anaknya kalau kita sendiri tak berusaha memahaminya. mungkin niat kita juga kena bersihkan bila cuba menegur abah. bukan utk menjatuhkan semangatnya tp sbb kena sgt kasih kat abah so that abah tak kena tipu lagi. insyaAllah. one day he'll know. lagi satu,bila umur meningkat biasalah jadi emo n kembali kpd usia kanak2. kena jaga hati abah mcm mana sekalipun as long as abah tak menyuruh kita buat sesuatu yg Allah larang kan. itu suruhanNya. abah hanya satu :)

    ReplyDelete
  7. like ur comment so much la nala..i do agree with that:)

    ReplyDelete
  8. syg korang semua juga! (tetiba)

    ReplyDelete